ابزار رايگان وبلاگ

پایگاه فیلم های سینمایی




پایگاه فیلم های سینمایی


موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 87977
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

» نقد و بررسی فیلم Shame

ننگ : Shame

 

کارگردان : Steve McQueen

 

نویسنده : Steve McQueen ، Abi Morgan

 

بازیگران :

 

Michael Fassbender...Brandon Sullivan

 

Carey Mulligan...Sissy Sullivan

 

Mari-Ange Ramirez..Alexa

 

James Badge Dale...David Fisher

 

و...............

 

ژانر : درام

 

درجه سنی : NC-17 ( افراد زیر 17 سال مطلقاً اجازه تماشای فیلم را ندارند)

 

زمان : 101 دقیقه

رابطه جنسی و لزوم رعایت اخلاق در آن، همواره از نکاتی بوده که والدین در تمام دوره های تاریخ سعی داشته اند تا شیوه درست آن را به فرزندان خود بیاموزند. در این میان عده ایی راه و روش اخلاقی را پیش گرفتند و به رسم نیاکان خود پایبندی و تعهد به همسرشان را وصله زندگیشان کردند. اما در نقطه مقابل هستند افرادی که هیچ تعهدی در رابطه هایشان ندارند و ترجیح می دهند لذت زودگذر را تجربه کنند تا یک عشق پاک. « ننگ » ، جدیدترین فیلم « استیو مک کوئین » درباره یکی از همین افراد است. کسی که نیاز زودگذرش چنان او را وابسته به جنس مخالف کرده که دل کندن از جذابیت های جنسی آن امری محال برای اوست.

برندون سالیوان ( میشائیل فاسبندر ) کارمند جوانی است که زندگی مرفه و بدون دغدغه ایی را سپری می کند. او در طول روز مثل بقیه انسانهای اطرافش به سر کار می رود و چرخه اقتصاد را می چرخاند. اما برندون یک تفاوت آشکار با دیگر مردان دارد و آن این است که هوسرانی در خونش رخنه کرده و بدون آن نمی تواند به زندگی ادامه دهد!. این عادت زشت برندون چنان بر زندگی شخصی اش سایه افکنده که او حتی در محل کارش نیز بجای وقت گذاشتن برای شغلش، ترجیح می دهد تصاویر مدل های معروف برهنه را مشاهده کند!. متاسفانه زندگی او تحت تاثیر این مساله تا به امروز به شدت آسیب دیده و هر روز هم بر ابعاد این فاجعه افزوده می شود. اما درست زمانی که برندون خود را برای یک رابطه جدید آماده می کند، ناگهان خواهرِش به نام سیسی ( کری مولیگان ) به این دلیل که سرپناهی ندارد و در زندگی خصوصی اش نیز دچار بحران عاطفی شده، به خانه وی نقل مکان می کند اما برندون چندان به این حضور راضی نیست و...

« ننگ » داستان مشخصی برای تعریف ندارد. شما نباید با این پیش زمینه به سراغ فیلم بروید که قرار است یک داستان با اتفاقات پیرامونش برای شما شرح داده شود و بعد از ساعاتی همه چی به خوبی و خوشی به اتمام برسد. بلکه می بایستی در این فیلم خود به کند و کاو زندگی برندون بپردازید تا متوجه اشتباهات اخلاقی او شوید. « استیو مک کوئین » در روایت « ننگ » به جای آنکه داستانی مشخص را با زوایای گوناگون اش به تصویر بکشد، تماشاگر را بدون هرگونه پیش زمینه ایی، به دنیای برندون وارد می کند و از او می خواهد تا خود درباره این آدم قضاوت کند.

« ننگ » تنها یک شخصیت محوری دارد و آن هم برندون است. البته بازیگران مکمل هم در این فیلم حضور دارند اما حضور آنها تنها به این دلیل بوده که ما برندون را از دیدگاه فردی دیگر ببینیم و او را با شخصیتی که واقعاً هست مقایسه کنیم. « مک کوئین » در « ننگ » با هنرمندی کامل توانسته ابعاد مختلف زندگی یک معتاد به ارتباط جنسی را به تماشاگر ارائه کند بی آنکه بخواهد در این مورد تعارفی با مخاطبش داشته باشد. در واقع می توانم بگویم که « ننگ » جزو معدود فیلمهایی است که هیچ حد و مرزی برای تعریف موقعیت ها قائل نشده و هرچه را که خواسته بدون ملاحظات به تصویر کشیده است.

معانی و مفهوم اخلاق در مقابل بی بند و باری، به خوبی در « ننگ » مورد بررسی قرار گرفته و با زیرکی تاثیرش را بر روی ذهن مخاطب ایجاد می کند. به عنوان مثال شاهد هستیم که برندون به مانند دیگر مردان آمریکایی ، به مکانهای عمومی ( تقصیر من نیست، گفته اند که اسم اصلی اش را بکار نبرم! ) می رود اما چیزی که او بدنبال دستیابی به آن است، با دیگران متفاوت است. برندون در مکانهای عمومی ملتمسانه به دنبال یک نگاه از جانب خانمها می گردد، آن نگاهی که به قول امروزی ها، " نخ دادن " معنی می دهد. او این نگاه ها را دنبال می کند و در نهایت با هر ترفند و روشی که هست، خانمها را به دام خود می اندازد و نسخه آن روز خود را می پیچاند. تا اینجای کار شاید بیشتر تماشاگران بگویند که « خب این مگه غیرعادی است» ؟! در جواب باید بگویم که بله، زیرا رفتاری که برندون بعد از ایجاد رابطه جنسی با افراد مقابلش دارد باعث شرمسازی جامعه مردان و به کل اخلاق است!. « استیو مک کوئین » که خود یکی از نویسندگان فیلم نیز هست، با استادی توانسته تمام ابعاد یک رابطه زودگذر را ترسیم کند؛ این رابطه از زمان چشمک زدن اولیه به یکدیگر تا بعد از ایجاد رابطه ادامه دارد. جزییات بکار رفته در این صحنه ها چنان دقیق و حساب شده است که احتملاً هر منحرف جنسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد!.

« میشائیل فاسبندر » در نقش برندون فوق العاده است. « فاسبندر » بازیگر خوبی است که تابحال بیشتر در فیلمهای مستقل حضور پیدا کرده ( البته منهای فیلم « مردان ایکس : درجه یک » ). « فاسبندر » با بازی خود در « ننگ » به راحتی ذهن هر تماشاگری را به بازی می گیرد. او در این فیلم بجای اینکه صحبت کند، با نگاه های نافذ و حرکات سریع چشمش که نشان از عصبی بودنش دارد، با مخاطب صحبت می کند و از پوچ شدن تدریجی شخصیت اش پرده بر می دارد. « فاسبندر »  به قدری استادانه نقش خود را ایفا کرده که آدم دلش نمی آید او را کاندید اسکار نکند! البته شخصاً فکر می کنم که « فاسبندر » امسال نامش در میان کاندیدها حضور داشته باشد چراکه معمولاً شخصیت هایی با انحرافات جنسی، همیشه محبوب اعضای آکادمی بوده اند!.

« کری مولیگان » دیگر ستاره فیلم است. « مولیگان » با آن چهره معصوم و همیشه ناراحت اش! با استادی کامل، قالب شخصیتی سیسی را شکل داده . در فیلم سکانسی وجود دارد که در آن « مولیگان » موسیقی معروف « نیویورک، نیویورک » را می خواند. در این سکانس دوربین بدون آنکه لحظه ایی از چهره ی « مولیگان » غافل شود، شروع به زوم در چهره او می کند و حدود 4-5 دقیقه ایی این روند را ادامه می دهد. پیشنهاد می کنم این سکانس زیبا با فیلمبرداری عالی « شان بابیت » و بازی فوق العاده « مولیگان » را از دست ندهید. نمی دانم چرا نمونه این سکانس ها کمتر در یک فیلم ایرانی پیدا می شود.

اما یکی از مسائل مهمی که باید درباره « ننگ » بدانید این است که فیلم کاملاً مخصوص بزرگسالان است.تا همین یک دهه پیش کمتر فیلمی را می توانستید پیدا کنید که مسائل جنسی را به راحتی به نمایش بگذارد و آب از آب تکان نخورد. اگر خاطرتان باشد فیلم « غریزه اصلی » در دهه ی 90 میلادی به چنان شهرتی دست یافت که حتی یک ادامه بی سر و ته هم برای آن ساختند که یک شکست کامل بود. اما آیا « غریزه اصلی » به دلیل فیلمنامه یا کارگردانی مقتدرش توانست تا بدین حد به شهرت برسد؟ خیر، « غریزه اصلی » بدین جهت محبوب شد چون در آن سکانس های روابط جنسی بدون هرگونه تعارفی با تماشاگر، به نمایش در می آمد که در آن زمان اتفاق نادری در هالیوود به حساب می آمد. امروز که این مقاله را می نویسم سالها از آن اتفاق گذشته و حالا رابطه جنسی به امری عادی در فیلمها تبدیل شده و اگر فیلمی چنین فاکتوری نداشته باشد باعث تعجب خواهد شد!. در جدیدترین این موارد ، « ننگ »  که حاوی درجه بندی سنی کمیاب « NC-17 » می باشد، بجای آنکه سکانس های جنسی را بصورت نمای بسته بگیرد، لانگ شاتهایی اساسی از « میشائیل فاسبندر » با تمام زوایای اندام جنسی اش به مخاطب ارائه داده که در نوع خودش عجیب و غریب است. البته واضح است که « استیو مک کوئین » با اینکار قصد  داشته تا به وجه رئال بودن فیلم لطمه ایی وارد نشود اما بهرحال این رئال بودن فیلم در بعضی از سکانس ها بسیا تند و غیرقابل تماشا از آب درآمده!.

در نهایت باید بگم که « ننگ » فیلم بسیار خوبی است اما برای کسانی که بالغ هستند. پیشنهاد من این است که اگر می خواهید این فیلم را تماشا کنید، ابتدا کودکان و نوجوانان را از محیط دور کنید و سپس با خیالی راحت به تماشای فیلم بنشینید

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نويسنده : HM | تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عناوين آخرين مطالب
تصاویر فیلم Battle - Los Angeles
The Godfather 1972
Inception 2010
The Town 2010
نقد و بررسی فیلم The Avengers
Hanna 2011
Hesher 2010
God of War: Ascension - خدای جنگ : معراج
The Lord of the Rings: The Return of the King (ارباب حلقه ها: بازگشت سلطان
The Dark Knight (شوالیه تاریکی)
بهترین فیلم های تاریخ سینما و بهترین های دهه گذشته به انتخاب راجر ایبرت
تحسین غیرمنتظره آیت الله قائم مقامی از فیلم اصغر فرهادی
«جدایی نادر از سیمین» نامزد دریافت جایزه اسکار ایتالیایی شد
اسکار بی اعتبار است
12 Angry Men (دوازده مرد خشمگین)
The Good, the Bad and the Ugly (خوب، بد، زشت)
فهرست نامزدها و برندگان جوایز اسکار 2010
Pulp Fiction (داستان عامه پسند)
The Godfather: Part II (پدرخوانده 2)
The Godfather (پدرخوانده)
The Shawshank Redemption (رستگاری در شائوشنگ)
نقد و بررسی فیلم Seven Samurai
10 فیلم برتر دنیا از دیدگاه سایت
اخرین مطالب
معرفی فیلم Playback
معرفی فیلم Silent House
معرفی فیلم The Raid: Redemption
معرفی فیلم Wrath of the Titans
معرفی فیلم Titanic 3D
نقد و بررسی فیلم The Iron Lady
نقد و بررسی فیلم The Grey
نقد و بررسی فیلم Shame
کین خواهان و فروش جهانی180میلیون دلاری
تریلر آخرین اثر «ریدلی اسکات» منتشر شد / بهمراه لینک دانلود
پوسترهایG.I.JOE 2 و prometheus
نقش جوزف گوردون لویت در بتمن مشخص شد
تریلر سوم «ظهور شوالیه تاریکی» منتشر شد / دانلود تریلر
نخستین نگاره ازآرنولد در فیلم The Expendables 2
نقد و بررسی فیلم Ghost Rider: Spirit of Vengeance
نقد و بررسی فیلم Project X
نقد و بررسی فیلم John Carter
نقد و بررسی فیلم The Raid: Redemption
نقد و بررسی فیلم Wrath of the Titans
نقد و بررسی فیلم Case 39 2009
نقد و بررسی فیلم Paranormal Activity 2 2010
نقد و بررسی فیلم Saw 3D 2010
نقد و بررسی فیلم The Rite 2011